Menu

Hypocrisie in de Japanse tabakscultuur

Japan is een van de landen met het hoogste aantal rokers, terwijl je er in heel wat straten niet mag roken. En slogans als ‘Rook niet in een menigte, jassen zijn duur’ en ‘een brandende sigaret wordt ter hoogte van een kindergezicht gedragen’ staan er op advertenties van – jawel – een tabaksbedrijf. Is de Japanse tabakscultuur hypocriet?

Het aantal rokers in Japan daalt elk jaar sinds 1996. Bijna 30 miljoen mensen roken in Japan, wat overeenkomt met bijna een kwart van de bevolking. Japan is het zeventiende land in de rangschikking volgens aantal sigaretten per volwassene per jaar. Ter vergelijking: België staat op plaats 31 en Nederland op plaats 66.

Toch zie je in Japan steeds meer plaatsen waar roken verboden is. In een aantal straten in Tokio en Kioto is het verboden om met een sigaret over straat te lopen. Ook in heel wat gebouwen is roken verboden. Toch is roken er niet nationaal bij wet verboden in restaurants en openbare gebouwen zoals in Europa.

Het ziet er ook niet naar uit dat de politiek daar snel iets aan zal veranderen. Tot 1985 was de Japanse tabaksindustrie volledig in handen van de overheid met het overheidsbedrijf Japan Tobacco. Vandaag pikt de regering nog steeds een groot graantje mee van de tabaksverkoop, aangezien ze nog een derde van de aandelen van Japan Tobacco in handen heeft.

Dat maakt dat de accijnzen op sigaretten in Japan ook niet hoog zijn. Met een derde van de aandelen in handen hoeft de Japanse overheid geen hoge accijnzen in te voeren om veel geld binnen te krijgen. Een pakje sigaretten kost in Japan rond de 450 yen of ongeveer 3,5 euro, terwijl dat in België en Nederland minstens 5 euro kost. Voor de prijs moeten Japanners het roken dus niet laten en de overheid kan er wel mee varen.

De restricties op roken, die we de laatste jaren enkel zien toenemen, komen dus niet van de overheid, maar van de bevolking zelf. Heel wat Japanners vinden het vervelend om in rook van sigaretten te zitten, zeker op restaurant. Japan Tobacco heeft er dan ook zijn missie van gemaakt rokers wat manieren bij te brengen met een aantal affiches.

Affiche van Japan Tobacco brengt rokers manieren bij.

Affiche van Japan Tobacco brengt rokers manieren bij.

Affiche van Japan Tobacco brengt rokers manieren bij.

De affiches lijken niet meteen roken te promoten. Toch kunnen ze de Japanse tabaksindustrie vooruit helpen. Als rokers goede manieren hebben, heeft niemand er last van en dus zal niemand ook roepen om rookverboden. Toch zijn Japanners zich steeds meer bewust van de effecten van roken op hun gezondheid.

Rutger Gaumann

Rutger is gefascineerd door talen, vreemde culturen en internationale politiek. Hij is geboeid door Japan in al zijn vormen: geschiedenis, anime, manga, gekke uitvindingen en actualiteit.

Rutger Gaumann

Rutger is gefascineerd door talen, vreemde culturen en internationale politiek. Hij is geboeid door Japan in al zijn vormen: geschiedenis, anime, manga, gekke uitvindingen en actualiteit.

No comments

Geef een reactie