Menu

Review: Babymetal in Parijs

Moshpits, strakke gitaarsolo’s en riffs en een sfeer om u tegen te zeggen. Dat zijn ingrediënten die nodig zijn om van elk metaloptreden een daverend succes te maken en ze waren in overvloed aanwezig op de eerste Europese show van Babymetal in de intieme concertzaal ‘La Cigale’ in Frankrijk.

De combinatie van aanstekelijke J-Popmelodieën en zware metalriffs klinkt op het eerste zicht absurd, maar de drie leden van Babymetal, Yui-metal, Su-metal en Moa-metal, slagen erin om ze met succes te combineren. Samen met een strak voorbereide choreografie kunnen ze een zaal vol met metalheads laten moshen en headbangen, zoals je dat enkel zou verwachten op optredens van groepen zoals Metallica of Slayer.

Vanaf het openingsnummer ‘Babymetal Death’, dat doorheen de hele zaal weergalmde, wist je dat het een speciale show zou worden. De sfeer was ongelooflijk goed en iedereen was er om zich kostelijk te amuseren. Het bracht een speciale, absurde, maar steengoede sfeer met zich mee om metalheads en fans van alle leeftijden te zien headbangen en moshen op nummers gebracht door drie schattige Japanse meisjes van vijftien en zeventien jaar.

De drie meisjes werden live begeleid door de ‘Kami Band’: stuk voor stuk steengoede muzikanten die geen kans onbenut lieten om vette en strakke solo’s te spelen. Zelfs de drummer en de bassist kregen een kans om zichzelf te bewijzen, wat deze reporter (die in zijn vrije tijd ook drumt) alleen maar kon toejuichen.

De verschillende nummers van hun eerste album volgden elkaar in strak tempo op, zodat de flow tijdens het hele optreden onverstoorbaar was. Van ‘Onedari Daisakusen’ tot ‘Give me Choko!!’. Het hele publiek deed onvermoeibaar mee van begin tot einde. Het is weinig bands gegeven om zoveel sfeer met zich mee te brengen. Ik zou zelfs durven beweren dat het één van de beste metaloptredens was die ik ooit heb gezien. We mogen allemaal de Fox God bedanken dat hij de drie meisjes gerekruteerd heeft om de wereld te laten kennismaken met kawaii metal en het kitsune-teken (of vossenteken, zoals op de foto bovenaan).

20140704_BabymetalWat het optreden nog specialer maakte, was dat Yui-metal die dag haar vijftiende verjaardag vierde. Tijdens het eerste bisnummer, ‘Headbanger’, verving de jarige Su-metal als hoofdzangeres, wat voor een aangename verassing zorgde. De leden van Babymetal zitten boordevol talent en je voelde dat ze genoten en plezier maakten op het podium gedurende het hele optreden.

Na al die lof, toch nog een minpuntje: het geluid was bij momenten niet schitterend afgemixt en klonk soms schel in de oren. Aangezien dat wel vaker een probleem is bij optredens, denk ik wel dat we het Babymetal kunnen vergeven.

Kort samengevat: het was een schitterend en uniek optreden waar de aanwezigen nog lang over zullen napraten. Deze reporter is alvast fan voor het leven! Om het in de woorden van Yui-metal te zeggen: “WE ARE BABYMETAL!”.

See you!

Artikel door Jannes Lemaitre

Rutger Gaumann