Menu

Review: Three Stories of Love

Afgelopen week moest je in de Studio Skoop van Gent zijn voor de zevende editie van Japan Square. Vijf dagen lang stonden er Japanse prachtfilms op het programma, waarvan wij er een aantal voor jou hebben bekeken. En niet enkel de films waren Japans.

Ook de cinemasnacks volgden het thema van het festival. Alhoewel snack licht gezegd is voor een goed vullende bentobox die je met een comboticket kon bestellen, een lekkere onigiri die je vrijdag en zaterdag kon krijgen is ook niet mis en tijdens heel het festival kon je sake, pruimenwijnen en OWA (een Japans-Belgisch bier) krijgen aan de bar. Wat de films betreft: zelf hebben we er drie van gezien, waaronder ‘Three Stories of Love’ of ‘Koibitotachi’.

Naar gewoonte werd de film door een korte presentatie ingeleid. We kregen een mooie uiteenzetting die de geheimen van de film niet verklapten, maar een leuk inzicht geeft in het werk van de regisseur. ‘Three Stories of Love’ is een film uit 2015 geregisseerd door Ryosuke Hashiguchi. Hij schreef, na zeven jaar geen scenario voor een eigen film te hebben gemaakt, ook het scenario.

Zoals de Amerikaanse titel verklapt volgen we drie verhalen van liefde. Het is dan wel liefde, maar niet zoals die in Hollywoodfilms, maar liefde met een depressieve ondertoon. We volgen het leven van Atsuhi, een man die kampt met het verlies van zijn vrouw; Toko een vrouw die vastzit in een liefdeloze trouw en Takashi, een advocaat van wie homoseksualiteit en ingenomenheid hem parten spelen. Zonder duidelijke doelen voor ogen speelt het verhaal zich af, net zoals het echte leven. De film werkt in op de band die je vormt met de drie hoofdpersonages.

Persoonlijk is dit niet mijn favoriete genre. Ik maar enkel voor Atsuhi empathie voelen. Zijn verhaal leek mij het meest in beeld komen. Het verhaal van de advocaat zou een kortfilm op zich kunnen zijn. Hoe dan ook heb ik mij niet verveeld en mijn metgezellen die meer open stonden voor het genre vonden de film prachtig. Het verhaal van een leven stopt niet zomaar, wel is er een moraal te vinden. Voor mij was die dat je leven verder gaat ondanks je iets (of iemand) verliest dat je liefhebt of had. Al bij al verliet ik de zaal ontspannen en met een soort van nieuwe moed voor het leven.

Brent Pissoort